20/03/2019

Skräddarsydd LED-belysning för Londons Crossrail-projekt

Armaturerna uppfyller de höga belysningskraven tack vare Tridonic-tekniken

Plats: London/UK
Produkt: Moduler LLE excite, LCA 50 W 100–400 mA one4all lp PRE, LCA 35 W 150–700 mA one4all lp PRE


Premium belysningstillverkaren FUTURE Designs samarbetade nära med Tridonic för att utrusta stationerna längs Crossrail-linjen i London. Tack vare många års erfarenhet och teknisk know-how är resultatet en skräddarsydd belysningslösning som uppfyller de höga kraven för tunnelbanan.

Belysningskonceptet för Crossrail använder den ljusgråa och matt texturerade glasförstärkta betongfodringen hos järnvägsstationerna och hos schakten för rulltrapporna för att rikta in ljuset mot passagerarområdena och förmedla en känsla av utrymme i den underjordiska miljön. FUTURE Designs och Tridonic kombinerade sin erfarenhet och tekniska know-how för att utveckla en idealisk lösning för den krävande miljön och de stränga specifikationerna. 

Sofistikerad och kraftfull belysningslösning

Kraftfulla IKON-strålkastare har utformats speciellt för indirekt belysning. De är integrerade i informationspelare så att deras ljus återspeglas från taket för att belysa golvområdet. För att uppnå önskad ljusstyrka används Tridonic LCAI 150W 350 mA-1050 mA ECO INDUSTRY drivdon i kombination med LED-moduler LLE 24 x 280 mm 2000 lm 830 EXC.

I händelse av strömavbrott kommer IKON EMERGENCY armaturerna automatiskt att leda passagerare till nödutgångarna på ett säkert sätt. Var och en av dessa nödljusarmaturer levererar ett ljusflöde på 35 000 lumen / 230 W. En typisk nödlampa för kontor ger en effekt på 200 lumen / 5 W.

Rulltrapporna är försedda med ljus från PLINTH strålkastare. De är installerade i däckområdet mellan rulltrapporna.Utmaningen för utvecklarna låg i det faktum att passagerarnas ansikten måste belysas tillräckligt för videoövervakning men utan att de blir bländade.

Belysning med framsynthet

När Crossrail projektet påbörjades var LED-belysning fortfarande en väldigt ny företeelse. Men Transport for London tog ändå beslutet att utrusta stationerna, hisschakten och de öppna ytorna helt med LED-belysning. Belöningen är lägre energiförbrukning och underhållskostnader för belysningen vilket i slutändan leder till lägre totala projektkostnader.