Light you want to follow:


Huvudkontor

Tridonic GmbH & Co KG
Färbergasse 15
6851 Dornbirn
Austria

T +43 5572 395-0
F +43 5572 20176
www.tridonic.com

Wennerström Ljuskontroll AB
Jan Inghes Torg 34
SE-120 71 Stockholm
Sweden

T +46 (0) 152 910 00

info@wlk.eu
www.wlk.eu




Vi hos Tridonic


Som internationellt företag har vi fantastiska människor från många länder som alla är viktiga för att bidra till Tridonics framgångar. Vad tycker dessa människor om sitt liv hos Tridonic och i Zumtobel Group, vad tycker de är roligt och vad gör deras arbete till mer än bara en sysselsättning? 1)
 

Stefano @ Tridonic

Stefano Rosa – Chef kontors- och utbildningssegmenten

Idag stiftar vi bekantskap med Stefano Rosa som arbetar för Tridonic som chef för kontors- och utbildningssegmenten. Vi ville veta varför han beslutade sig att bli en del av Zumtobel Group och hur det gått de första månaderna på företaget.

Stefano, du har en hel del erfarenhet av ständigt intressanta jobbtillfällen. Hur fick du upp ögonen för Tridonic och Zumtobel Group och finns det några skillnader jämfört med dina andra jobb?
Zumtobel var en av mina kunder på mitt förra jobb och jag besökte vid ett tillfälle deras produktionsanläggning. Det var en av de bästa produktionsanläggningarna inom belysningsindustrin jag någonsin besökt och jag var mycket imponerad. Dessutom fick jag under kundbesöken gång på gång höra att de använde Tridonic-produkter, och som bekant är ”kundens röst” alltid är en bra referens. Så när jag blev intervjuad för jobbet som chef för kontors- och utbildningssegmenten var jag mycket motiverad av företagets visioner, vilket bara kunde stärka min redan höga uppfattning om Tridonic.

Hur har din karriär utvecklats och var började du?
Jag har arbetat i tre länder; Italien, Frankrike, Tyskland, så Österrike blir mitt fjärde. Jag började med forskning och utveckling inom fordonsindustrin (en bra livsskola) och gick över till att jobba med halvledare som fältservicetekniker. I Tyskland jobbade jag med teknisk marknadsföring och efter olika jobb inom komponentdistrubution arbetade jag i fem år för Texas Instruments. Därifrån bytte jag till belysningsbranschen där alla är kund, leverantör och konkurrent på samma gång. :-) Jag är hälften fransman – hälften italienare och kommer från Rom.

Du är ansvarig för kontors- och utbildningssegmenten. Exakt vad innebär det och vilka uppgifter och utmaningar stöter du på i din nya position?
För att förenkla kan man säga att kontors- och utbildningsprodukter innefattar allt kvadratiskt och rektangulärt. Nej, det var ett skämt. Applikationsmiljön avgör skillnaden, men viktigast är vad människor gör i dessa miljöer. Det handlar om grupper som tillbringar dagen tillsammans, arbetar, studerar, utbyter idéer och planer, och som strävar efter att uppnå något. Vårt jobb här är att möjliggöra för belysningsbranschen (vi sysslar med B2B) att skapa produktivitet och välbefinnande på arbetsplatser och utbildningsplatser med hjälp av lösningar från Tridonic.

Vilka tror du blir de framtida trenderna inom dessa segment och var tror du Tridonic positionerar sig?
Framtidskontoret handlar mer om samarbete och att uppnå mål än om territorium och personligt utrymme. Vi bör utveckla produkter, tjänster och idéer som möjliggör enkelt underhåll, och flexibilitet när det gäller organisation av kontorsutrymmen – du vet hur ofta företag förändrar sin organisation! Andra värden är enkel efterjustering i byggnader, t.ex. genom den nya lösningen från Tridonic: ready2mains. Vi utvecklar smarta, sammankopplade och effektiva komponentbelysningslösningar. Detta är Tridonics uppdrag och vi är rustade för alla teknikövergångar som belysningsbranschen kommer att genomgå.

Vilken sorts person arbetar som produktchef och hur är kulturen inom teamet?
Produktchefer besitter flera olika färdigheter. De måste utveckla tekniker och leverera framgångsrika produkter och samtidigt garantera vinst för företaget. De måste kombinera flera olika roller och ha god kommunikationsförmåga samt besitta visioner, intuition och affärsdisciplin. Personerna i teamet ska vara entreprenörer och sköta en verksamhet baserat på produktgrupperna vi ansvarar för och göra det med ”Leidenschaft” – ”passion”!

Du har nu arbetat för Tridonic i ett par månader. Om du tänker tillbaka – hur var det i början?
Min första tanke var ”Hur ska jag hantera alla förfrågningar om att gå på alla möten?” och efter fem månader kändes det som att jag hade varit här i fem år på grund av intensiteten.

Vad tycker du om regionen? Hur trivs du i Vorarlberg?
Vorarlberg är coolt. Tillsammans med mina barn har jag bestämt att vi ska testa hela regionens 46 skidorter. Jag bor nära Bodensjön i Lindau och varje morgon tittar jag upp på bergen som omger sjön. Är det inte vackert?

Vad gör du på din fritid? Har du någon hobby du brinner för?
Jag tillbringar större delen av min fritid tillsammans med familjen. Mina hobbyer är bl.a. Aikido, skapa musik och matlagning.

Vad tycker du om företagskulturen i Tridonic och Zumtobel Group?
Det är en stor koncern men ändå känns det som att jag arbetar på ett mindre företag. Jag gillar mixen av teknik och syfte för att skapa tjusig och praktisk belysning. Människorna här är mycket öppna och vänliga.

Är det något mer du vill tillägga?
Bara att jag stortrivs här, varje minut!

 


Omaina Aziz

Omaina Aziz – projektledare

Omaina arbetar sedan 2012 som internationell trainee hos Tridonic Operations. Hon är född i Pakistan och avslutade 2012 sina studier med en bachelor i “El- och datateknik” vid Jacobs University Bremen.
 
Hur fick du upp ögonen för Zumtobel-gruppen och Tridonic?
När jag var klar med mina studier sökte jag jobb direkt. Jag hittade Zumtobel-gruppen i en av de företagsbroschyrer som vi fick av vårt Career Service Centre. Programmet för internationella trainees var precis vad jag hade letat efter och därför ansökte jag direkt.
 
Hur var starten i Dornbirn för dig?
Det var nervöst! Det var svårt för mig att hitta en bostad, jag kände ingen i Österrike och mitt arbetstillstånd fick jag för sent, så det dröjde nästan två månader innan jag kunde börja arbeta. Lyckligtvis var min mentor som jag hade då mycket hjälpsam och backade upp mig under den här perioden med många omställningar.
 
Hur har dina arbetsuppgifter utvecklats?
Jag arbetar nu som projektledare för Tridonic Operations. Jag är framförallt ansvarig för projekt i Asien och i den funktionen tillbringar jag mycket tid i Shenzhen (Kina). Under mitt arbete lär jag mig väldigt mycket och jag är fortfarande mycket entusiastisk för mitt arbete!
 
Vad har du för mål nu?
Jag försöker att inte glömma den tyska jag lärt mig och samtidigt lära mig lite mandarin.
 
Vad uppskattar du i Zumtobel-gruppens företagskultur?
Jag tycker om öppenheten och den multikulturella inriktningen. Kollegerna är väldigt bra att ha att göra med och jag har redan fått några riktigt bra vänner.
 


Jessica @ Tridonic R&D

Jessica Mei, Hardware Approval Engineer

Jessica arbetar sedan 2011 för Tridonic Shenzhen. Hösten 2014 tog hon chansen att vara ett och ett halvt år hos Tridonic i Dornbirn.
 
Hur fick du upp ögonen för Zumtobel-gruppen och Tridonic? Hur började du?
För tre år sedan när jag avslutat mina studier kom jag som praktikant till Tridonic Shenzhen (Kina). Dessförinnan kände jag inte till Zumtobel-gruppen. Tridonic kom 2011 till Hubei för att rekrytera nya medarbetare på campus. Jag lämnade in mitt CV och fick komma på en anställningsintervju. Som tur var fick jag platsen och kom in. :) Efter sex månaders praktik kom jag till CDE (China Development Emergent Marketing Team med inriktning på produkter för nya marknader som Indien, Kina osv.) och arbetar där som tekniker. Jag höll framförallt på med designvalidering. Ett och ett halvt år senare fick jag börja som junior projektledare i projektledningsteamet. I juli fick jag chansen att byta till Jakob Königs Hardware-Team i Dornbirn där jag började arbeta som HW Approval Engineer den 22 september 2014.
 
Hur var starten i Dornbirn för dig?
Det är mycket bra här. Innan jag kom till Dornbirn oroade jag mig för språket. Men alla mina kolleger pratar engelska och hjälper mig alltid gärna.  
 
Hur har dina arbetsuppgifter utvecklats?
Det fungerar mycket bra nu. Tack vare min erfarenhet från arbetet som tekniker i Kina är uppgifterna här inte så svåra för mig. Det förekommer en del skillnader i testprocesserna men i princip är det liknande saker. Men fortfarande finns det också nya saker som jag måste lära mig och det tycker jag är motiverande.
 
Vad har du för mål nu?
Under de 18 månaderna här i Dornbirn vill jag lära mig mycket till: hur Approval Teamet testar våra produkter, allt om standarder, certifikat och nya produkter och hur saker och ting fungerar här. När jag återvänder till Tridonic i Kina vill jag gärna använda det som jag här lärt mig här. På min fritid här hoppas jag kunna börja på en masterutbildning i management.
 
Vad uppskattar du i Tridonics företagskultur?
Jag tycker verkligen om att arbeta hos Tridonic. Jag kommer så väl ihåg att Thomas Marinelli för tre år sedan under anställningsintervjun frågade mig i vilket slags företag jag gärna skulle arbeta. Då svarade jag att jag gärna skulle arbeta i ett stort konkurrenskraftigt företag. Han berättade bland annat att arbetsklimatet hos Tridonic var öppet och fint och att det är vänliga människor som arbetar här. Och jag märker att han hade rätt i det. Tridonic är det företag som jag letade efter. Under de tre åren som jag arbetade i Kina lärde jag mig mycket och fick många vänner. Framförallt sedan jag började i projektledarteamet har medarbetarna i projektteamet gett mig mycket stöd, jag är yngre än de flesta av dem. Den här företagskulturen tycker jag mycket bra om. Även nu i Hardware Approval Team i Dornbirn är mina kolleger mycket vänliga mot mig. Det är något som jag verkligen uppskattar mycket.
 
Är det något mer som du vill berätta för oss?
Jag vill också säga att jag är stolt över att ingå i Zumtobel-gruppen som är ett av världens största och bästa belysningsföretag. Jag är mycket glad över att jag fick chansen att arbeta hos Tridonic eftersom det verkligen är en bra början på min yrkeskarriär.
 


Javier @ Tridonic

Javier Garcia, Design Engineer

Javi från Spanien började arbeta för Tridonic i september 2011.

Hur fick du upp ögonen för Zumtobel-gruppen? Hur började du?
Uppriktigt talat hade jag aldrig hört talas om Zumtobel-gruppen innan jag började i företaget. När jag var klar med min utbildning letade jag efter ett arbete i Spanien eller i utlandet eftersom situationen i Spanien inte precis var lysande. Då startade ett program för att rekrytera spanska tekniker och jag fick erbjudande om att besöka huvudkontoret i Dornbirn innan jag började min anställning.

Vad gjorde du när du arbetade på de olika arbetsplatserna / Hur var starten i Dornbirn för dig?
Innan jag skulle börja mitt arbete var jag lite nervös och oroade mig för hur det skulle vara att arbeta i utlandet. Som tur var försvann min oro väldigt fort redan första dagen hos Tridonic. Precis tvärtemot vad jag hade hört tidigare var människorna i Österrike inte alls avvisande utan trevliga och vänliga. Att börja i teamet och i min position var inte alls svårt för mig.

Hur har dina arbetsuppgifter utvecklats?
I början hade jag ingen arbetslivserfarenhet alls! Jag var tvungen att lära mig så många nya saker och det kändes också som om jag inte gjorde så stor nytta. Men det ändrade sig när vi började med utvecklingen av STARTREK ECO, den nya generationen LED-konvertrar. De första stegen var ganska svåra men med hjälp av teamet och genom hårt arbete lyckades vi utveckla produkterna och uppfylla alla specifikationer, och jag för min del vande mig vid sättet att arbeta här. Efter två år känner jag mig som en uppskattad medlem av teamet och vi ser fram emot att utveckla många nya produkter till som bidrar till en framgångsrik övergång till LED-tekniken.

Vad har du för mål nu?
Nu arbetar jag i samma position som jag började i för två år sedan, jag arbetar som Design Engineer i FoU-avdelningen med att utveckla nya LED-konvertrar. I framtiden skulle jag även gärna byta till en annan position, men jag vill under alla omständigheter stanna hos Tridonic eftersom jag verkligen tycker mycket om företagets arbetskultur.

Vad uppskattar du i Tridonics företagskultur?
För det första är jag glad över att arbeta i ett företag som är ledande inom belysningsbranschen. Det är alltid mycket motiverande att utveckla nya produkter som kommer att få avgörande betydelse.
Dessutom uppskattar jag arbetssättet här väldigt mycket, vilket jag måste erkänna var en överraskning för mig. Det skiljer sig helt från det i Spanien. Här är kommunikationen mellan chefer och anställda som en horisontell linje medan den i Spanien snarare kan liknas vid en vertikal linje. Här visar man mycket mer aktning för medarbetarna och det är något som gläder mig särskilt mycket.

Är det något mer som du vill berätta för oss?
Jag vill bara tillägga att jag är stolt över att vara en del av Zumtobel-gruppen, ett av de mest betydande belysningsföretagen i världen.
 

__________
1) Alla medarbetarintervjuer gjordes på engelska och finns här i svensk översättning.