Företagsledningen


Guido van Tartwijk

VD

 
Som Chief Executive Officer har Guido van Tartwijk ansvar för den dagliga verksamheten hos Tridonic och för den långsiktiga företagsstrategin. Han har mer än 20 års internationell erfarenhet inom halvledar- / LED-industrin och belysningsbranschen. Innan han började hos Tridonic i november 2016 hade han som CEO ansvar för LED-elektronik-verksamheten hos Philips och hade olika ledningsfunktioner hos Philips i Kina och Nederländerna. Före sin tid hos Philips var han verksam i olika innovativa start-up-företag i Silicon Valley och Europa. Hans meriter från att leda och bygga upp innovativa team och företag i många olika regioner är grunden för att säkerställa hållbar och stabil tillväxt för Tridonic. Guido van Tartwijk har en M.Sc. i fysik från TU Eindhoven och har doktorerat i fysik vid universitetet VU i Amsterdam.

Patrick Macdonald

Chief Operating Officer

 
Som operativ chef har Patrick Macdonald ansvaret för Tridonics fyra interna produktionsanläggningar i Shenzhen, Jennersdorf, Dornbirn och Spennymoor samt globala tillverkningsprocesser och global hantering av leveranskedjan inklusive tredjepartsleveranser. Allt verksamhetsansvar för externa partners är under hans direkta ledning. Han har med sig över 25 års internationell erfarenhet från olika chefspositioner inom tillverkningsindustrin och kan presentera en fin balansräkning inom Change Management. Innan han kom till Tridonic arbetade denne skotte som Executive Vice President inom mekaniska system för en global leverantör inom elektronisk tillverkning, och ansvarade för elva tillverkningsanläggningar över hela världen med fler än 4.500 medarbetare.

Thomas Martin

Finanschef Tridonic

 
Thomas Martin tillträdde befattningen som finanschef för Tridonic i augusti 2017. Innan han kom till Zumtobel Group i januari 2015 arbetade han i mer än tio år i flera ekonomibefattningar hos underleverantörer inom bilindustrin, t.ex. ZF Friedrichshafen AG. Under dessa år skaffade sig Thomas Martin stor erfarenhet av verksamhetsstyrning, rapporteringsmetoder, implementering av ERP-system, konsolidering och affärspartnerskap ur ett finansiellt perspektiv. Han ledde flera M&A-projekt, allt från due diligence-granskning till integration, och var en drivande kraft i beslut om miljöavtryck (båda framför allt i Asien). Parallellt med arbetet studerade Thomas Martin arbetsplatsanknuten ekonomi vid University of applied sciences i Mainz, Tyskland.

Jörg Kessler

Vice VD, global försäljning & marknadsföring

 
Jörg Kessler kan blicka tillbaka på mer än 25 års relevant internationell erfarenhet av försäljning och affärsledning. Han började sin karriär hos Siemens direkt efter att ha avslutat sina studier i laserteknik vid Friedrich Schiller-universitetet i Jena. Bland annat arbetade han för Siemens i Singapore från 2005 till 2007 och kunde som vice VD stärka försäljnings- och tjänstesektorn där. Han innehade sedan olika säljbefattningar vid Nokia Siemens Networks och Siemens. Från oktober 2014 till 2017 var han CEO för LPD-divisionen (lågtrycksurladdningslampor) vid Osram/LEDvance. Jörg Kessler kom till Tridonic i november 2017 och har ansvar för att lägga upp den internationella strategin för försäljning och marknadsföring i nära samarbete med kunder och partner i hela världen.

Thomas Oelz

Vice President Product Management

 
Thomas Oelz joined the management team in May 2016 after having held various positions at Tridonic since March 2006. He graduated in electronics at the university of applied sciences NTB in Switzerland in 2005 and worked in Research & Development for seven years. In the following three years he created the product strategy and segment roadmap of the Segment Retail & Hospitality. In his new role he is responsible for the overall global product strategy and worldwide business development.

Steffen Riemer

Vice President R&D Components

 
With more than 10 years of R&D experience in the lighting industry, Steffen Riemer joined the management team in May 2016. Prior to this appointment he was Managing Director of the Tridonic production site in Jennersdorf and Head of R&D Light Sources. In his new role as VP R&D Components, Steffen Riemer will be in charge of R&D for light sources and drivers worldwide with his teams being located in Shenzhen, Jennersdorf, Spennymoor and Dornbirn. He studied Applied Geosciences (with focus on mineralogy) at the Austrian technical university “Montanuniversität” located in Leoben and also holds an MBA in Generic Management.

Michael Larsen

Senior Director Global HR Tridonic

 
Michael Larsen joined Tridonic in May 2016 and is responsible for the company’s HR department on a global basis. He holds a degree in international business and has more than 20 years of international HR experience. Michael Larsen started his career in Denmark within the banking industry. He later joined a global HR consulting company advising multinational clients before working for a German DAX 30 company as Project Director. With his excellent commercial understanding and HR know-how he will support the business development of Tridonic and R&D group-wide.

Walter Michelberger

Chef för kvalitets- & verksamhetsoptimering
 

Walter Michelberger ansvarar för den globala kvalitetsstrategin och kvalitetsrelaterade processer vid Tridonic sedan november 2015. Mellan 2002 och 2015 innehade han olika befattningar vid Zumtobel Group för olika varumärken. Hans ansvarsområden omfattar allt från kvalitetsstyrning, teknikstrategi, projektledning i global verksamhet till konkurrenskraft. Efter att ha avslutat sina universitetsstudier i kemi och avlagt en doktorsexamen i organisk kemi vid universitetet i Ulm arbetade han i 8 år vid CRS Lichtformtechnik GmbH innan han kom till Zumtobel Group.